Narrow your search

Library

Hogeschool Gent (4)

KU Leuven (4)

UCLL (4)

VIVES (4)

KBR (3)

Thomas More Kempen (3)

UAntwerpen (3)

UGent (3)

CaGeWeB (2)

KDG (2)

More...

Resource type

book (4)


Language

Dutch (4)


Year
From To Submit

1999 (2)

1983 (1)

1981 (1)

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Book
Pedagogiek voor professionele opvoeders.
Author:
ISBN: 9062830897 Year: 1999 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wie of wat geeft professionals en beleidsmakers het recht naast de ouders te staan en invloed uit te oefenen op de opvoeding? Dit is één van de centrale vragen in dit boek. Om die vraag te beantwoorden gaat de auteur te rade bij enkele wetenschappers die de fundamenten hebben gelegd voor het pedagogisch denken. Bij het behandelen van de vele vragen, die studenten pedagogiek en professionele opvoeders zichzelf stellen, legt de auteur verbindingen met de sociologie en de ontwikkelingspsychologie en illustreert hij zijn betoog met allerlei voorbeelden van opvoedingssituaties uit de Literatuur en de beeldende kunst. Pedagogiek voor professionele opvoeders gaat over de q opvattingen die richtinggevend zijn voor pedagogische discussies en methoden. De auteur wil aangeven hoe de kennismaking met het denken over opvoeding de professionaliteit van opvoeders vergroot. Hij wijst studenten de weg door veel casuïstiek te beschrijven en in de didactische bijlage vragen en opdrachten te formuleren. Deze bijlage èn de zelfstandige bestudeerbaarheid maken het boek niet alleen heel geschikt voor gebruik in project of probleem gestuurd onderwijs, maar ook voor hen die al als professional werkzaam zijn. (Bron: covertekst)


Book
Rechten van het kind in en door het onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9033443198 Year: 1999 Volume: 2 Publisher: Leuven Amersfoort Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Door het Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind(UNO, 1989) worden de kinderrechten juridisch bindend gemaakt,ook in Vlaanderen waar het verdrag sedert 15 januari 1992 effectief in werking is. Overheid, school en leraar moeten ditverdrag dan ook toepassen. Maar gebeurt dit wel? En zo ja, wordt het dan op een intentionele en systematische wijze toegepast? De school moet de belangen van het kind, zoals vastgesteld in dit verdrag, dienen en het zelfbeschikkingsrecht van elk kind respecteren. Maar is dit zo? Hoever reikt bijvoorbeeld de participatie van de leerlingen op school? Worden de kinderen voldoende vertrouwd gemaakt met het verdrag?


Book
Geen zachte hand : over gezag en orde in gezin en school.
Author:
ISBN: 9028907742 Year: 1983 Publisher: Antwerpen DNB (De Nederlandsche Boekhandel)

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek wil een bezinning zijn over de betekenis, de noodzaak, de diepere gronden, maar ook over de grenzen van het uitoefenen van gezag in school, gezin en opvoeding.

Keywords

gezinspedagogiek --- Sociology of education --- pedagogiek --- School management --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- opvoeding --- Enseignement --- Famille --- Gezin --- Onderwijs --- Opvoedkunde --- Pédagogie --- 37.013 --- School discipline --- Education --- -Moral education --- Authority --- #GBIB:CBMER --- #GBIB:SMM --- #GGSB: Jongeren --- #GSDBP --- Academic collection --- gezagsverhouding --- gezin --- onderwijs --- Z++92/02 --- Z37.01 --- gezinssociologie --- 432 --- Gezag --- Orde --- School --- 433 --- Pedagogie --- 419.3 --- 432 )* THEORETISCHE OPVOEDKUNDE --- gezag (ler) --- onderwijzen --- opvoedingsstijlen --- psychologie (gez) --- school --- waardenbeleving --- Opvoeding --- Political science --- Authoritarianism --- Consensus (Social sciences) --- Character education --- Ethical education --- Child rearing --- Ethics --- Religious education --- Children --- Education, Primitive --- Education of children --- Human resource development --- Instruction --- Pedagogy --- Schooling --- Students --- Youth --- Civilization --- Learning and scholarship --- Mental discipline --- Schools --- Teaching --- Training --- Student discipline --- Discipline --- School management and organization --- Pedagogiek --(algemeen) --- Aims and objectives --- Theoretische opvoedkunde --- Opvoeding in de praktijk --- Authority. --- Moral education. --- School discipline. --- Aims and objectives. --- 37.013 Pedagogiek --(algemeen) --- Moral education --- Aims and objectives of education --- Educational aims and objectives --- Educational goals --- Educational objectives --- Educational purposes --- Goals, Educational --- Instructional objectives --- Objectives, Educational --- Purposes, Educational --- Educational sociology --- 37.013 Pedagogy --- Jongeren

Listing 1 - 4 of 4
Sort by